Kanelbullar

Hej! Det har varit glest med inlägg senaste tiden. Jag har flyttat, börjat en ny skola och fått underbara vänner. Det är väldigt mycket med skolan just nu men självklart ska jag fortsätta blogga då jag tycker det är jättekul!
Jag jobbar en del med designen här på bloggen eftersom jag känner att min förra inte passar in nu när det blivit höst.

Idag är det ju kanelbullens dag, det första jag tänkte på när jag vaknade så framåt dagen blev det bullbak!

Kanelbullar:

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst (ett paket)
0,5 tsk salt
1-1,5 dl socker
2 tsk stötta kardemummakärnor
ca 840 g vetemjöl (ca 1,4 paket)

1 ägg till pensling
(pärlsocker)

Fyllning:

75 g smör
1 dl socker
2 tsk malen kanel

Smula jäst i en stor skål. Smält smör i en kastrull. Häll i mjölken och låt blandningen bli 37 grader. Tillsätt lite av degspadet i jästen så att jästen löses upp. Häll sedan ner resten av degspadet. Tillsätt salt, socker, kardemumma och det mesta av mjölet (spara lite till utbakningen). Knåda degen så den blir slät och smidig. Låt degen jäsa med en duk över sig i 30 minuter eller tills den har jäst till dubbel storlek. Medan degen jäser kan du göra fyllningen: Blanda alla ingredienser till fyllningen till en kräm. Ta upp degen på ett mjölat bord/bänk och knåda. Kavla ut degen rektangulärt och bred på fyllningen. Rulla ihop degen till en rulle (börja rulla på den långa sidan). Skär rullen först på hälften och sedan hälften igen. Skär rullarna i lagom stora bitar. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. Lägg över en duk och låt dom jäsa till dubbel storlek. Sätt ugnen på 250 grader och pensla ett ägg på bullarna (eventuellt pärlsocker)  och sätt in dom i mitten av ugnen i 5-8 minuter.

 

(Ps. Bilderna är tagna med min iphone men jag sparar till en nikon D5100. Så snart får ni antagligen se lite bättre bilder!)

One thought on “Kanelbullar

Kommentera

